Wij effenen de weg voor forever natural HVAC
“Generating renewable energy solutions through engineering and approaching things differently.”
Die slagzin inspireerde de naam Edergen. CEO Olivier Van Aerde startte het bedrijf vanuit een passie voor ondernemerschap en de drive om beter te doen.
Een gesprek met de pionier himself.
Kan je het ontstaansverhaal van Edergen kort schetsen?
Bij de start lag onze focus op warmtekrachtkoppelingen. We voelden echter snel dat er meer potentieel in andere energietoepassingen zat. Toen kwamen we in contact met Hoval, een bedrijf uit Liechtenstein dat zich specialiseert in condenserende gasketels en ventilatieoplossingen van premiumkwaliteit, en zich sterk gaat focussen op warmtepompen. Het klikte meteen: ze delen onze familiale aanpak, maar evenzeer onze visie op een duurzame toekomst. Doorheen de jaren breidden we ons aanbod verder uit door samenwerkingen met onder meer Aisin Toyota voor omkeerbare, natuurlijke gaswarmtepompen en recent met Enex voor de klimatisatie op CO2-basis. De meest recente toevoeging aan ons aanbod is het nieuwe gamma propaanunits.
Hoe maken jullie het verschil in HVAC-oplossingen?
We denken op elk vlak aan de lange termijn. Ten eerste door kwaliteit voorop te stellen. Alle systemen die we toepassen, zijn oerdegelijk gemaakt. Ze gaan veel langer mee dan een standaardgasketel of -warmtepomp, en vormen dan ook een interessante investering. We zorgen ervoor dat onze producten zichzelf terugwinnen op operationeel vlak. De operationele kost van de toestellen, zoals het verbruik en het onderhoud, moet daarbij lager liggen dan die van andere toestellen. Ons uitgangspunt is: als je iets doet, doe het dan goed. Ten tweede streven we voluit naar oplossingen die ecologisch verantwoord zijn. Dankzij doorgedreven engineering kunnen wij verdergaan dan louter het aanbieden van hernieuwbare energieoplossingen. We bieden ook verwarmings- en koelsystemen aan die gebruikmaken van natuurlijke koudemiddelen als CO2, water en propaan. We bekijken samen met de klant welk systeem het best beantwoordt aan hun noden, en hoe zij op hun manier een duurzame koers kunnen varen.
Ons uitgangspunt is: als je iets doet, doe het dan goed. Ten tweede streven we voluit naar oplossingen die ecologisch verantwoord zijn.
Olivier Van Aerde, CEO
Waarom vind je het zo belangrijk om beter te doen voor het milieu?
We mogen niet blind blijven voor de schade die poly- en perfl uoralkylstoff en (PFAS) toebrengen aan de wereld en aan de gezondheid van iedereen. De film Dark Waters van Todd Haynes schijnt een licht op de problematiek van chemiebedrijven die water vervuilen met PFAS. De Franse krant Le Monde noemt deze stof en ‘de vergiftiging van de eeuw’. Door het gebruik van synthetische koudemiddelen zoals R410A en R1234ze, en het vrijkomen van aanwezige PFAS-bestanddelen, ontstaat een ernstige milieuvervuiling. PFAS zijn zeer toxisch en onbreekbaar. Redenen genoeg om die forever chemicals voorgoed te bannen. Daarom maken wij bij Edergen er onze missie van om de weg te effenen voor forever natural HVAC-oplossingen.
Wat is de meerwaarde van die duurzame aanpak voor jullie klanten?
De Europese Unie is reeds begonnen aan de uitfasering van synthetische koudemiddelen. Zo is het de bedoeling om het CO2-equivalent van de F-gassen met 21% te verminderen tegen 2030 en daardoor de milieu-impact te laten afnemen. Wij bereiden onze klanten daarop voor en zorgen dat ze makkelijk de overstap naar natuurlijke alternatieven als CO2, water of propaan kunnen maken. Bovendien wordt inzetten op duurzame energie een must in het kader van Environmental, Social and Corporate governance (ESG). Vanaf 2025 zal elk groot bedrijf in Europa naast een jaarrapport ook een ESG-rapport moeten voorleggen. Zowel de duurzame inspanningen die het bedrijf levert als de impact van haar activiteiten op milieu en maatschappij worden daarin afgetoetst. Ten opzichte van investeerders en jong talent kom je daar liefst positief uit. Bij Edergen sturen we hen graag in de richting van duurzame oplossingen, om zo vooruitstrevend te blijven op het vlak van HVAC.
Op welke manier voeren jullie zelf een duurzaam bedrijfsbeleid?
Het begint natuurlijk met de toepassing van onze eigen oplossingen in ons bedrijfsgebouw. De systemen die in onze Center of Competence geëtaleerd staan, voorzien onze kantoren wel degelijk van verwarming, koeling en gezonde lucht. Verder zijn we ons eenvoudigweg bewust van elke keuze die we maken: van elektrische bedrijfswagens tot stropapier en milieuvriendelijke inkt over stylo’s uit gerecycleerd materiaal. Het gaat zelfs zo ver dat we in onze e-mailhandtekening bewust geen logo plaatsen, om te vermijden dat het door verschillende servers geladen moet worden en er zo onnodige energie verbruikt wordt. Yes, we do walk the talk.
Sinds kort steekt Edergen in een nieuw jasje. Wat was de aanleiding voor de rebranding?
Het momentum. We zijn klaar voor de overstap naar natuurlijke koudemiddelen en dus voor de toekomst. Het Edergen van vandaag is niet meer hetzelfde als dat van gisteren. Onze aangescherpte identiteit verdient een nieuwe huisstijl die ons groene, hoogwaardige en onderscheidende karakter onderstreept. In het logo vind je zowel een ventiel terug, dat onze hoogtechnologische oplossingen weerspiegelt, als een boom om te benadrukken dat we steeds uit respect voor de natuur handelen.
Wat brengt de toekomst voor Edergen?
Het heeft veel inspanningen gevraagd om het aanbod te bereiken dat we nu hebben, maar we blijven ambitieus. We gaan niet groeien om te groeien, dat zou onze kwaliteitsbelofte in de weg staan. We verkennen wel volop de verdere mogelijkheden van natuurlijke koudemiddelen en willen daarin excelleren. Bouwend op onze expertise, hopen we onze klanten mee te trekken in ons verhaal van duurzame HVAC en samen met hen te bouwen aan een betere toekomst.